Wijzigen bestaande aansluiting

U kunt als aangeslotene conform de Aansluitcode gas LNB uw aansluiting op het GTS gastransportnetwerk laten wijzigen. Voor de aanvraag van deze wijziging dienen de volgende 5 stappen te worden doorlopen

  1. Aanvraagformulier voor een wijziging/aanpassing van een bestaande aansluiting
    De eerste stap is het invullen van het aanvraagformulier door u als aangeslotene. Hiervoor hebben wij een aanvraagformulier beschikbaar op onze website. Het is belangrijk dat dit formulier volledig en eenduidig wordt ingevuld om zo goed mogelijk helder te krijgen wat u als klant aan ons vraagt. De informatie uit dit formulier gebruiken wij vervolgens als input voor een haalbaarheidsonderzoek en alternatieven afweging.
  2. Haalbaarheidsonderzoek en alternatieven afweging
    Op basis van de door u gestuurde informatie wordt door onze afdeling planning onderzocht op welke manieren de gevraagde wijzigingen kunnen worden gerealiseerd.
  3. Investeringsovereenkomst
    GTS zal, in overleg met u, het projectplan verder uitwerken en een investeringsovereenkomst opstellen. Hierin is onder andere een omschrijving van de werkzaamheden en een planning opgenomen. Door de investeringsovereenkomst te ondertekenen en naar ons terug te sturen geeft u ons opdracht tot wijziging van de bestaande aansluiting.
  4. Bouw/constructie van de wijziging van de aansluiting
    Nadat de opdracht is verstrekt gaan wij over tot de bouw en constructie werkzaamheden ten behoeve van de door u gewenste wijziging. Indien van toepassing dient u de gewijzigde contractcapaciteit te contracteren.
  5. Aansluitovereenkomst
    De uitgevoerde wijzigingen zullen worden verwerkt middels een update van de met u afgesloten Aansluitovereenkomst.

NB: Neemt u tijdig contact met ons op als u een wijziging aan uw aansluiting overweegt. De doorlooptijd voor een wijziging is afhankelijk van de beschikbaarheid en soms langdurige levertijd van materialen.

Download

Aanvraag wijziging aansluitpunt 33 kB 27 nov 2017

Toelichting op ‘Aanvraagformulier wijziging bestaande aansluiting op het netwerk van GTS’

Een wijziging van de aansluiting kan diverse zaken omvatten. U kunt meer of minder capaciteit nodig hebben, een andere druk willen hebben, een verplaatsing wensen, etc. . Om de wijzigingswens op een goede en eenduidige wijze in behandeling te kunnen nemen is het formulier ‘Aanvraag voor wijziging bestaande aansluiting/aansluitpunt op het netwerk van GTS’ beschikbaar op onze site. U wordt verzocht dit formulier in te vullen, met vermelding van het nummer van het gasontvangstation zoals door GTS gebruikt, dus:

Deze gegevens (m.u.v. de EAN code) vindt u in de aansluitovereenkomst.

Het is belangrijk dat alleen die items worden ingevuld die gewijzigd moeten worden. Bij een verplaatsing dus graag de nieuwe coördinaten invullen, bij een capaciteitsuitbreiding de nieuwe gewenste capaciteit, etc.

Bekijk alle veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen

  • Bij twijfel graag elke (gewenste) aanpassing melden. Elke aanpassing die van invloed kan zijn op de situatie in het landelijke gastransportnet dient gemeld te worden. Ook werkzaamheden in uw eigen netwerk of installatie waarbij het gasontvangststation (GOS) uit bedrijf genomen dient te worden dienen te worden gemeld.

    Indien u de capaciteit van de gasinstallatieverbinding of de druk of de temperatuur aangepast wilt hebben.

    Het overnemen van de kathodische bescherming in eigen beheer. Hiervoor dient de koppeling met het landelijke netwerk door GTS te worden verwijderd.

  • Indien er werkzaamheden aan de gasinstallatieverbinding en/of gasinstallatie worden uitgevoerd en er geen afsluitmogelijkheden in de gasinstallatieverbinding en gasinstallatie na het overdrachtspunt zijn.

    • U neemt zo vroeg mogelijk contact op met de industriedesk: industriedesk@gastransport.nl
    • De industriedesk zorgt ervoor dat de betrokken medewerkers binnen GTS hiervan op de hoogte zijn.
    • Er wordt contact met u opgenomen om de planning en de aard van de werkzaamheden door te nemen.
    • Tevens wordt onze afdeling Veiligheid geïnformeerd. Hier worden de mogelijke risico’s voor het landelijke gastransportnet in kaart gebracht en er wordt bepaald welke voorzorgsmaatregelen genomen moeten worden.
    • Onze afdeling operationele planning stelt een schakelprogramma op waarin wordt vastgelegd wat de handelingen zijn die door Gasunie worden uitgevoerd.
    • U voert de werkzaamheden en inspecties uit welke noodzakelijk zijn voor een integere gasinstallatieverbinding en gasinstallatie. Onze afdeling Veiligheid beoordeeld of de werkzaamheden conform de afspraken zijn uitgevoerd.
    • Onze afdeling Veiligheid geeft het station vrij voor ingebruikname aan de deskundige van het gebied.
  • Indien u het aansluitpunt wilt beëindigen wordt u verzocht om dit per email aan de industriedesk (industriedesk@gastransport.nl) kenbaar te maken.  Na ontvangst van dit verzoek zullen we de opzegging binnen vijf werkdagen bevestigen.

  • De opzegging is kosteloos. Wel dient u rekening te houden met de opzeggingstermijn van 3 maanden. De contractuele verplichtingen blijven bestaan tot het moment van beëindiging.
    De eventueel gecontracteerde capaciteit kan helaas niet worden beëindigd.

    In het geval van bedrijfsbeëindiging of faillissement zullen de contractuele verplichtingen vanwege de geboekte capaciteit eveneens worden beëindigd. Hiervoor zal 50% van het tarief van de resterende boeking in rekening worden gebracht bij de houder van de capaciteit.