GTS presenteert ontwerp-Investeringsplan 2020
Afbouw gaswinning Groningen vraagt om extra aandacht voor behoud gasbergingen en voor internationale importstromen.
De winning uit het Groningenveld is fors afgebouwd van maar liefst 53 miljard kubieke meter in 2013 naar 9,3 miljard in het komende gasjaar. Dit is met name te danken aan maximale benutting van de bestaande stikstofinstallaties en de bouw van nieuwe stikstofinstallaties. Bij tijdige oplevering van Zuidbroek II in april 2022 hoeft er in een gemiddeld jaar geen gas meer uit het Groningenveld gewonnen te worden. Om de afbouw van de gasproductie uit het Groningenveld te kunnen faciliteren zal er extra gas vanuit het buitenland moeten worden geïmporteerd. Voor de aanvoer van deze additionele volumes vanuit Duitsland, is uitbreiding van transportcapaciteit in Duitsland nodig. Ook blijven de bestaande gasbergingen nodig om de goede werking van de gasmarkt te kunnen behouden en de leveringszekerheid te borgen. Bovenstaande blijkt uit het ontwerp-Investeringsplan 2020 van GTS.
Het Investeringsplan 2020 van de netbeheerder geeft een overzicht van alle voorgenomen uitbreidings- en vervangingsinvesteringen, die nodig zijn om het landelijk gastransportnetwerk van GTS in goede conditie te houden en in te kunnen spelen op de ontwikkelingen in de gasmarkt, zoals de afbouw van de gaswinning in Groningen. Ook kan het netwerk bijdragen om de energietransitie te versnellen.
Het investeringsniveau van GTS loopt de komende tien jaar terug van €300 mln. in 2020 naar zo’n €100 mln. vanaf 2024. Begin jaren 20 zijn investeringen nodig om de afnemende productie uit Groningen op te vangen, zoals de bouw van een stikstofinstallatie en de ombouw van industriële grootverbruikers.
Bart Jan Hoevers, CEO van GTS: ‘Met de voorgenomen uitbreidings- en vervangingsinvesteringen kunnen wij het aangeboden aardgas naar elke gewenste plek in ons netwerk blijven transporteren en behouden we de liquiditeit van de TTF. De goede werking van de TTF en gasmarkt leidt tot betrouwbare prijsvorming en daarmee tot een betaalbare energievoorziening voor Nederland. Met ons netwerk kunnen we bovendien een essentiële bijdrage leveren aan de betrouwbaarheid en betaalbaarheid van de energietransitie, waarbij aardgas dit decennium nog steeds een cruciale rol zal blijven vervullen en waarbij waterstof en groen gas langzamerhand een grotere rol zullen krijgen.’
Importcapaciteit
De afbouw van de gasproductie in Groningen leidt tot extra import van gas, omdat de binnenlandse vraag de komende jaren niet significant afneemt. Aanbod van internationaal gas is er op dit moment voldoende, maar er is een reëel risico dat de benodigde volumes het Nederlandse systeem niet kunnen bereiken. Uit metingen van de fysieke gasstroom op de verschillende importpunten vanuit Duitsland blijkt dat de maximaal beschikbare capaciteit aan Duitse zijde, nu al wordt benaderd en soms zelfs overschreden. GTS heeft daarom bij de Duitse netbeheerders een verzoek ingediend voor additionele transportcapaciteit. De benodigde maatregelen hiervoor moet in het Duitse netwerkontwikkelingsplan worden opgenomen.
Bergingen
Naast hun bijdrage aan de leveringszekerheid, dragen de gasopslagen in Nederland bij aan de liquiditeit van de TTF. De bestaande gasopslagen voor laagcalorisch gas nemen in belang toe om de snelle daling van de productie uit Groningen op de kunnen vangen. Volgens het investeringsplan zal tot 2030 meer dan 55% van die huidige capaciteit, waaronder Norg, nodig blijven. Daarnaast zijn bergingen voor hoogcalorisch gas noodzakelijk voor flexibiliteit in het systeem.