Spring naar inhoud

Tarievenbesluit 2025

Op vrijdag 24 mei is het GTS tarievenbesluit voor 2025 gepubliceerd door de ACM.

Gemiddeld stijgen de tarieven voor 2025 met 52% ten opzichte van het uitzonderlijke jaar 2024. De tariefstijging wordt met name veroorzaakt door hogere inkomsten als gevolg van het gewijzigde methodebesluit 2022-2026 en door een daling van de verwachte te verkopen gastransportcapaciteit.

In afwijking van het tarievenvoorstel van GTS heeft de ACM in het tarievenbesluit een voorlopige schatting van de Inter-Transmission System Operator Compensation (ITC) opgenomen. De ACM is voornemens de ITC later definitief vast te stellen, waarbij eventuele verschillen ten opzichte van de voorlopige schatting zullen worden verrekend.

Ook heeft de ACM in het tarievenbesluit de geschatte inflatie van 1,7% uit het voorstel van GTS vervangen door de werkelijke inflatie van 2,8% (februari 2024).

Klik hier voor het tarievenbesluit 2025 op de ACM-website. 

Neutraliteitsheffing

In aanvulling op de tarieven stelt GTS een neutraliteitsheffing vast op grond van de Netcode Balancering. Met deze heffing worden kosten en opbrengsten uit balanceringsactiviteiten in rekening gebracht, waaronder de leidingbufferflexibiliteitsdienst, verrekeningen uit noodsituaties en kosten door wanbetaling.

In 2025 bedraagt het bedrag dat via de neutraliteitsheffing wordt verrekend (teruggave aan marktpartijen) circa EUR 2,1 miljoen.

Zie hieronder de berekening van de neutraliteitsheffing en de heffing per capaciteitsproduct.

Neutraliteitsheffing 2025

Neutraliteitsheffing 2025 Bestandsextentie xlsx Bestandsgrootte 650 kB Datum laatst bijgewerkt 31 mei 2024

Het transporttarief en de neutraliteitsheffing worden gezamenlijk bij shippers in rekening gebracht.