Spring naar inhoud

Verstoring in het informatievoorzieningssysteem op 24 september - update

Op 24 september heeft een Within Day Balancing Action (WDBA TR004817) plaatsgevonden, veroorzaakt door een verstoring in de informatievoorziening met betrekking tot balanceren. Dit nieuwsbericht legt uit wat er is gebeurd en beschrijft hoe GTS heeft gehandeld en zal handelen om dit probleem op te lossen.

Als gevolg van de verstoring heeft een aantal shippers een plotselinge sprong ervaren in hun Portfolio Onbalans Signaal (POS) in de long richting. Als gevolg daarvan maakte het System Balance Signal (SBS) een sprong van ongeveer 34 GWh in de long richting.

SBS 24092024

Deze situatie kan op twee manieren van invloed zijn geweest op shippers:

  • Als veroorzaker van de balanceringsactie werden shippers geconfronteerd met een ongunstige prijs als gevolg van de balanceringsactie, en/of
  • de sprong in het POS dwong shippers ertoe om hun POS te corrigeren (bijvoorbeeld door gas te verkopen of gas in een opslag te injecteren).

1. Ongunstige prijs van de WDBA

Zoals eerder gecommuniceerd via e-mail en de website van GTS, is de WDBA veroorzaakt door een verstoring in de informatievoorziening. In dergelijke situaties treedt artikel 4.1.4.6 van de Transportcode Gas - LNB in werking. De financiële afwikkeling van deze WDBA is dan ook gedaan in lijn met artikel 4.1.4.6 sub 3:

Tijdens een situatie waarin de informatievoorziening verstoord is, wordt een eventuele WDM-transactie met de veroorzaker verrekend tegen de neutrale gasprijs conform 4.1.6.4.

Als gevolg hiervan hebben wij de getroffen shippers (de veroorzakers van de balancing action) twee facturen gestuurd (op 1 oktober): één betreffende de kosten van de WDBA (tegen minus € 1.175 per MWh) en een correctiefactuur conform paragraaf 4.1.4.6 sub 3, waarin wij de eerste factuur corrigeren door de kosten van de WDBA volledig te vergoeden en de neutrale gasprijs (€ 35,897 MWh) bij deze shippers in rekening te brengen. 

2. Het POS corrigeren

Tijdens deze situatie adviseerde GTS, zoals altijd, om adequaat te sturen op het POS. Achteraf weten we dat het POS van sommige shippers is beïnvloed door de verstoorde informatievoorziening en dat de NRT-allocatie niet in lijn was met de hoeveelheid gas die daadwerkelijk stroomde. Dit zal worden gecorrigeerd in de offline-allocatie.Verschillen tussen de NRT- en offline-allocatie worden zoals gebruikelijk verrekend tegen de neutrale gasprijs van de betreffende dag. U kunt de settlement factuur met betrekking tot de gegevens van 24 september verwachten vanaf 4 november 2024.

Prijsstelling van het Next Hour product

GTS analyseert, in algemene zin, de situatie met betrekking tot de opmerkelijke prijsstelling van de WDBA (in dit geval minus € 1,175 MWh) en is hierover in gesprek met ICE. Ontwikkelingen met betrekking tot het volume, de prijsvorming en liquiditeit van met name het Next Hour product zijn belangrijk voor de hele markt, dus we hebben voldoende tijd nodig om de oorzaak te onderzoeken en te werken aan oplossingen die nuttig zijn voor de markt als geheel. We hopen u tijdens de shippermeeting op 7 november hier meer over te kunnen uitleggen.

Hopelijk hebben we u hiermee voldoende geïnformeerd. Mocht u nog vragen hebben, neem dan contact op met de GTS Customer Desk via [email protected]

Veelgestelde vragen

Q: Waarom gebruikt Gasunie ICE voor balancering in de oranje zone en niet EEX spot? Is EEX spot niet meer liquide?

A: Wij zijn ons bewust van het gevoelde probleem met de prijsvorming van het Next Hour product dat wij gebruiken voor balancering in de oranje zone. Wij zijn van mening dat een overstap naar een andere beurs dit probleem niet zal oplossen, maar dat de slechte liquiditeit zijn wortels heeft in de aard van het product en het gebrek aan voldoende partijen die het product fysiek kunnen leveren, waardoor eerlijker concurrentie op basis van kosten mogelijk is.

We onderzoeken mogelijke oplossingen en zullen onze bevindingen in een marktsessie presenteren.

Q: Heeft het offline settlement gevolgen voor het POS?

A: Nee, het offline settlement is alleen een regeling vanuit financieel perspectief. De regeling is bedoeld om u een eerlijke prijs te geven voor de hoeveelheid gas die u in dit geval moest verkopen.

Q: Waarom moeten we actie ondernemen met betrekking tot onze POS, zelfs als dit gebaseerd is op een verstoord signaal?

A: Het is een feit dat een POS niet altijd correct is, bijvoorbeeld door onbetrouwbare metingen, maar een POS wordt nooit aangepast. De verschillen tussen NRT en offline allocatie worden verrekend tegen de neutrale gasprijs van de betreffende dag.

Q: Bestaat er een risico dat shippers te maken krijgen met overschrijdingsboetes vanwege deze verstoorde POS?

A: Nee, zoals hierboven vermeld wordt de offline allocatie gebaseerd op het gas dat daadwerkelijk stroomde. Overschrijdingsboetes zijn gebaseerd op de offline allocaties, niet op de NRT-gegevens.