Evaluatie van VOB en oplossen issues met NextHour product
Tijdens de Shippermeeting op 7 november 2024 heeft GTS haar zorgen geuit over een aantal geconstateerde issues met het Nexthour product (o.a. beperkte liquiditeit en opmerkelijke prijsvorming). Aan marktpartijen is toen gevraagd om suggesties te doen ter verbetering hiervan. Wij zijn verheugd over het grote aantal constructieve reacties dat naar aanleiding hiervan is ontvangen.
Op 12 december 2024 is dit besproken met de representatieve organisaties (RepOrgs) en ook hier werd de noodzaak onderkend om de geconstateerde issues op te lossen. GTS is gestart met een studie naar de ervaren issues en met welke (set van) maatregelen deze gemitigeerd zouden kunnen worden. De resultaten hiervan zullen naar verwachting in april 2025 worden besproken met eerdergenoemde RepOrgs. Op basis van dit overleg wordt een voorkeursrichting vastgesteld. GTS zal deze voorkeursrichting vertalen naar een formeel voorstel dat in een vergadering van het zgn. GEN met de RepOrgs wordt besproken.
Indien het eindvoorstel gevolgen heeft voor de huidige wet- en regelgeving, zal vervolgens een codewijzigingsvoorstel via de hiervoor gebruikelijke procedures bij Netbeheer Nederland worden ingediend bij toezichthouder ACM.
In de eerder genoemde vergadering op 12 december 2024 is ook de wettelijk verplichte evaluatie van de werking van de regels rondom het voorkomen van ongewenst balanceergedrag (VOB), zoals vastgesteld in art. 4.1.4.7 en 4.1.4.8 van de Transportcode Gas LNB, uitgevoerd. De resultaten hiervan zijn gedeeld met ACM. Een afschrift van deze brief vind u hier.
Voor eventuele vragen naar aanleiding van dit bericht kunt u contact opnemen met onze Shipper Customer Desk.